دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد

 

Rashwan گزارش کرده است که تکمیل رژیم غذایی خرگوشها با شنبلیله سطح کل چربی سرم را کاهش می­دهد. در موشها برگ کاری و دانه­های خردل کلسترول کل سرم، LDL کلسترول و VLDL کلسترول را کاهش می­دهد و سطوح HDL کلسترول را افزایش می­دهد، و کلسترول، تری گلیسیریدها و فسفولیپیدها را در آئورت، کبد و قلب کاهش می­دهد.

تغذیه موشهای دارای رژیم غذایی پرچرب با بذرهای گشنیز به کاهش LDL،VLDL و کلسترول کل و افزایش HDL کلسترول منجر می­شد.

Zhang و همکاران کزارش کردند که زردچوبه نیز ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز داشته باشد.

در شرایط آزمایشگاهی عصاره­های آبی دارچین نشان داده شده است که افزایش جذب گلوکز و سنتز گلیکوژن و افزایش فسفوریلاسیون رسپتور انسولین را سبب می­شود. بعلاوه عصاره­های دارچین برای کمک به سیستم آبشاری انسولین هستند. زیرا انسولین یک نقش کلیدی را در متابولیسم لیپید ایفا می­کند بنابراین ممکن است مصرف دارچین به بهبود گلوکز و چربی خون در in vivo منجر شود.

افزایش 1، 3 یا 6 گرم دارچین به رژیم غذایی به کاهش قابل توجهی در سطوح گلوکز سرم بعد از 40 روز منجر می­شود. سطوح گلوکز بعد از 20 روز فقط در گروهی که 6 گرم دارچین مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی پایین­تر بود. پاسخ برای هر سه سطح دارچین مشابه بود. طیف کاهش از 18 تا 20 درصد بود. همچنین مصرف دارچین بعد از 40 روز به کاهش سطح تری گلیسیرید سرم در همه مقادیر دارچین منجر می­شد. در گروهی که 6 گرم دارچین مصرف کرده بودند سطوح گلوکز بعد از 20 روز پایین­تر بود. بعد از 40 روز مصرف دارچین، طیف کاهش از 23 تا 30 درصد بود. این داده­ها نشان می­دهد که مصرف دارچین برای بیشتر از 20 روز در کاهش سطوح تری گلیسیرید افراد دیابتی نوع 2 سودمندتر است. همچنین کاهش قابل توجهی در سطوح کلسترول سرم در هر سه گروه مصرف کننده دارچین وجود داشت، کاهش بعد از 20 روز قابل توجه بود. کاهش در سطوح کلسترول سرم بین 13 تا 26 درصد حفظ شده بود حتی بعد از مصرف نکردن دارچین اضافی برای 20 روز

کاهش در LDL در گروههای 3 و 6 گرمی بعد از 40 روز قابل توجه بود با کاهش از 10 تا 24 درصد. کاهش در گروه 1 گرمی بعد از 40 روز قابل توجه نبود اما کاهش طی دوره استراحت ادامه داشت و بعد از 60 روز قابل توجه بود. تغییر قابل توجهی در HDL در افراد مصرف کننده 1 تا 6 گرمی دارچین برای 40 روز وجود نداشت. کاهش در گروه 3 گرمی بعد از 20 روز قابل توجه بود. این مقادیر بعد از دوره استراحت 20 روزه نسبتا بدون تغییر مانده بود.

مکانیسم عمل دارچین روی گلوکز و چربی خون تعیین شده است. علائم مقاومت انسولین شامل کاهش تحریک سنتز گلیکوژن ماهیچه­ایی همچنین نقص در فعالیت گلیکوژن سنتاز و جذب گلوکز

بعلاوه فعالیتهای آنزیمی تغییر یافته مثل فعالیت فسفاتاز افزایش یافته و یا فسفریلاسیون سرین رسپتور انسولین توسط گلیکوژن سنتاز کیناز 3 (GSK-3) در برخی نمونه­های دیابت نوع 2 تغییر می­کرد. دفسفریلاسیون زیر واحد بتا رسپتور با غیر فعال شدن فعالیت کینازی­اش مرتبط بود و بنابراین با تنظیم پایین دست سیگنال انسولین مرتبط بود. حداکثر فسفریلاسیون رسپتور انسولین با افزایش حساسیت انسولین مرتبط بود که با بهبود سطوح گلوکز و لیپید مرتبط بود. گلیکوژن سنتاز فعال شده عصاره­های دارچین جذب گلوکز را افزایش می­داد و گلیکوژن سنتاز کیناز 3 بتا را ممانعت می­کرد. عصاره­های دارچین همچنین رسپتور کینازی انسولین را فعال می­کرد و دفسفریلاسیون رسپتور انسولین را ممانعت می­کرد که این به حداکثر فسفریلاسیون رسپتور انسولین منجر می­شد. همه این اثرات به افزایش حساسیت انسولین منجر می­شد.

عصاره­های دارچین همچنین به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می­کنند که به نفع سلامتی بیشتر این افراد منجر می­شود. Dhuley نشان داد که دارچین فعالیت آنتی اکسیدانی را در تغذیه موشهای دارای رژیم غذایی پرچرب انجام می­دهد.

حفظ سطوح پایین گلوکز و لیپید خون حتی وقتی افراد برای 20 روز دارچین مصرف نمی­کردند نشان دهنده اثرات مداوم دارچین بود و این نشان می­دهد که دارچین نیاز نیست که هر روز مصرف شود.

در نتیجه دارچین سطوح گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول کل، LDL کلسترول را در افراد با دیابت نوع 2 کاهش می­دهد. زیرا دارچین به مصرف کالری کسانی که دیابت نوع 2 دارند یا آنهایی که سطوح گلوکز، تری گلیسیرید، LDL کلسترول یا کلسترول بالا رفته دارند کمک می­کند.

منبع:

Alamkhan MS PHDT & etall. Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People With Type 2 Diabetes. Diabetes care, Volume26,Numbers12, Desember2003


نظرات شما عزیزان:

مبینا
ساعت17:52---21 مهر 1393
عالیییییییییییی
بسیار جالب و آموزنده و کاربردی بود .خسته نباشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد, | 7:52 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.